Gewoon maar eens een beschrijving van hoe dat dan gaat

Hoe gaat dat nu, als je een les gaat geven? Waar ik inmiddels achter ben, is dat een docent het tijdens een les veel drukker heeft dan ik dacht.

Ik begin met de voorbereiding. Mijn collega’s die dezelfde vakken geven (die ik overigens nog niet ontmoet heb, dat komt nog), hebben in de afgelopen twee jaar veel werk verzet. Voor elk vak is op het interne portaal een lesplanning en een serie Powerpoints klaargezet. Ik zoek dus in de planning op welke stof aan de beurt is, en die ga ik eerst maar eens goed doorlezen. Vervolgens pak ik de Powerpoint erbij, en pas die aan naar mijn eigen inzichten. Het is echt fijn dat er voor elk vak zo’n goede basis klaar ligt!

Dan begint de les. In de zomercursus (basisvaardigheden van lesgeven) is er goed ingestampt dat je als docent ook een rol hebt als gastvrouw (of -heer natuurlijk), dus het is belangrijk dat je de studenten begroet en ze ‘gezien’ hebt voordat je les begint.

Ok, dan is iedereen in het lokaal. Maar denk maar niet dat de les dan begint hoor. De eerste uitdaging is om alle telefoons weg te werken. Eten en drinken weg, iedereen een beetje minder luidruchtig. Ondertussen de nodige social talk: hoe is het met jou? Ben je weer beter? Is het gelukt met je planning? Hoe was het vrijdagavond? Als dat allemaal een beetje op orde is, ga ik starten met de Powerpoint.

Meestal hebben we niet zoveel theorie,  een paar slides, soms wat opdrachten. En dan gaan de studenten zelf aan de slag. Met hun eventdossier of zakenreisdossier of andere zelfstandige opdrachten.

Ondertussen wordt van mij verwacht dat de aan-en afwezigheid registreer in het schoolsysteem. Mbo-studenten hebben in principe 100% aanwezigheidsplicht. We registreren altijd meteen, want bij ongeoorloofde afwezigheid krijgt de student en/of de ouders de volgende dag al een email.

Tijdens het zelfstandig werken loop ik rond, en beantwoord vragen. Of ik ben alvast bezig met het voorbereiden van een andere les, of ik beantwoord e-mails. En echt, weet je hoe snel 50 minuten dan voorbij zijn?! Gelukkig heb ik ook vakken waarbij ik een blokuur heb, dat brengt wel iets meer rust in de les.

O ja, en ik speur natuurlijk ook voortdurend als een havik rond of ik telefoons zie verschijnen 😀. Het is bijna iedere les wel een keer raak. Soms heb ik een hele rij telefoons op mijn tafel liggen. Sommige meiden vragen of ik dan de appjes wil beantwoorden, maar daar begin ik niet maar niet aan. 😂 Lijkt me verstandiger.

Dan gaat de bel. Op naar een volgende les (en dat herhaalt zich dan vijf/zes keer op een dag).

 

2 reacties

  1. Een student

    Mbo-studenten hebben in principe 100% aanwezigheidsplicht. We registreren altijd meteen, want bij ongeoorloofde afwezigheid krijgt de student en/of de ouders de volgende dag al een email.

    Volgens mij klopt dit niet, studenten mogen 10 procent afwezig zijn. Daarnaast heb ik of mijn ouders nog nooit een mail gekregen.

    • Docent

      Hoi student, wat leuk dat je ook meeleest! Het is waar dat je 10% afwezig mag zijn, maar dat wordt alleen maar gedoogd. In Principe geldt wel 100%. Dat jullie een mail krijgen is mij als nieuwe docent verteld, ik heb dat niet gecontroleerd 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *