Hoe zorg je ervoor dat ze iets leren?

Dat is natuurlijk waar het om draait in onderwijs. Dat je studenten iets leren. En dat verwachten ze ook. Ze hebben met een reden voor deze opleiding gekozen. En de meeste studenten zijn gelukkig toch wel zo gemotiveerd, dat ze niet alleen maar voor de gezelligheid naar school komen.

Ok, iets leren dus. Hoe krijg je dat voor elkaar? Als eerste zorg je als docententeam er natuurlijk voor dat er een interessant curriculum is. Dus voldoende leuke en nuttige vakken. Ook het pedagogische klimaat moet zo zijn dat er geleerd kan worden, veiligheid in de klas, orde en rust. En dan vervolgens heb je de inhoud en afwisseling in je les. En daar wil ik het even over hebben: de werkvormen.

Iedere les voor de klas gaan staan, theorie opdreunen, opdracht maken en nabespreken wordt wel een beetje saai. Trouwens, de concentratietijd van een mbo-er is niet heel erg lang, ben ik inmiddels wel achter. Overigens weet ik niet of dat specifiek voor een mbo-er is, want er komen steeds meer nieuwsberichten en onderzoeken over de afnemende concentratie. Maar dat terzijde.

Ik vind het leuk om elke keer een nieuwe werkvorm te proberen. Niet alle vakken zijn daarvoor geschikt, maar een heel aantal ook wel. Rollenspel, stellingen, bespreken in twee- of drietallen, klassikaal doornemen of gewoon lekker zelfstandig werken. Van de week dacht ik: ik zal eens iets heel anders proberen. En toen heb ik Kahoot! ingezet. Een van mijn collega’s gebruikte dat op een personeelsbijeenkomst, en ik vond het meteen leuk. Vandaag dus Kahoot!

Wat is Kahoot!? Het is een website waarop je een quiz kunt maken, die je dan online met je klas kunt spelen. Op Kahoot.com maak je een meerkeuze-quiz, op Kahoot.it loggen de studenten in met de pincode die bij de quiz aangegeven wordt. En een wedstrijdsfeer dat er dan meteen ontstaat! Per vraag komen er vier gekleurde antwoorden op het smartboard in beeld, en dan kiezen de studenten de juiste kleur. Het goede antwoord telt mee voor je score, maar ook je snelheid. Wat heel fijn is, is dat je als docent kunt zien hoeveel personen een antwoord kiezen. Als er veel verschillende kleuren zijn, zie je dat het even tijd is voor uitleg. En daar kun je dus zelf in sturen, want je klikt zelf naar de volgende vraag als je zover bent.

Leerzaam dus, én leuk! De studenten wilden zelfs dezelfde quiz nogmaals doen 😀. En dan moet je weten dat het eigenlijk best een beetje een saai en theoretisch onderwerp was, namelijk over allerlei soorten verschillende open en gesloten vragen. Kahoot!: voor herhaling vatbaar!

 

O ja, voordat je denkt dat ik aandelen in Kahoot! heb; dat is niet zo, ik vind het gewoon erg leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *