Hoe gaat dat dan… een resultatenvergadering

Zoveel dingen zijn inmiddels ‘gewoon’ geworden voor mij. Maar als ik vorig jaar het woord ‘resultatenvergadering’ had gehoord, had ik vast wel begrepen wat dat ongeveer was, maar niet precies geweten hoe dat gaat. Dus daarom maar eens een beschrijving van hoe dat dan toegaat. Tenminste, bij mij op school, op mijn locatie, en binnen mijn team. Want wat ik al wel begrepen heb, is dat het overal weer anders gaat.

Ik heb al eens uitgelegd dat een mbo-jaar op onze school bestaat uit vier keer tien weken, waarvan de laatste week dan de toetsweek is. Na elke toetsweek (plus nakijken en resultaten invoeren) volgt een resultatenvergadering. Het hele team Economie komt dan bij elkaar, en we lopen alle klassen en studenten even langs. Hoeveel studiepunten hebben ze? Gaat deze student het redden? Hoe zit het met de toets van vak x? Het gaat echt om het resultaat, allerlei andere dingen rondom studenten bespreken we in normale teamvergaderingen. In ongeveer anderhalf uur zijn we klaar, dus dat valt best mee.

Nu moet je weten dat we werken met EduArte (Educus), dat is een systeem waarin alle leerlinginformatie en cijfers staan. Op veel gebieden is het best een mooi systeem. Maar sommige dingen kan ik niet begrijpen. Het blijkt niet mogelijk te zijn om voor de student inzichtelijk te maken hoeveel studiepunten er gehaald zijn. De cijfers wel, maar dan weet de student bijvoorbeeld niet of het een kwalificerende of ontwikkelingsgerichte toets was. En terughalen wat nog niet is ingeleverd is ook best lastig. Wat ik echt mis in het systeem is een duidelijk overzicht waarin de student zijn eigen leertraject monitoren. En ook voor ons als docenten is het lastig om zoiets uit het systeem te halen. Er zijn wel lijsten per student (of klas) uit te draaien, maar die moet je dan handmatig helemaal doorlopen om de ‘gaten’ eruit te halen. Dit wekt op zo’n resultatenvergadering als vandaag dan de nodige frustratie op bij de collega’s. ‘Dat moet zo’n systeem toch gewoon kunnen’, ‘weet je hoe vaak je moet klikken om zo’n overzicht uit te draaien’, en ga zo maar door.

De frustratie over een systeem háált het niet bij de frustratie over sommige studenten. Vooral de ongemotiveerdheid van studenten slurpt zoveel energie op (gelukkig niet allemaal, maar in sommige klassen is het echt bar en boos). Waarom willen mensen gewoon niks, alleen maar gamen, of met hun telefoon zitten? Of zeggen ze doodleuk tegen je: ‘waar maakt u zich druk om? Ik haal het heus wel!’ Ja, en ik weet wel, er zijn allerlei psychologische verklaringen (vertel mij wat zeg, ik heb donderdag tentamen, en ben al weken bezig van alles in mijn hoofd te stampen). Maar toch, sommige studenten zou je som gewoon heel erg graag een goeie schop onder hun achterste willen geven. 🙄

Als het teveel geklaag wordt in de resultatenvergadering zegt de manager: ok, het steen- en been-uurtje is nu weer voorbij, we gaan weer positief door. En dat doen we dan hoor. Want gelukkig zijn er ook heel veel studenten die wel goede resultaten halen, of op z’n minst toch goed hun best doen. En daar doen wij het voor.

(O ja, en er is ook altijd wat lekkers hoor. Taart of koeken of kroketten. Dat soort dingen. 😋)

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *